Poplatky za OZE pro elektrickou trakci zrušeny

Poslaneckou sněmovnou dnes prošel pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka (ANO), ve kterém byla kolejová doprava v elektrické trakci vyjmuta z povinnosti odvádět poplatek za OZE. Jedná se o velký úspěch ŽESNAD.CZ a vítězství celé kolejové dopravy, včetně MHD. Bezemisní dopravní prostředek tak nebude zatížen diskriminujícím poplatkem. Dopravci tak ušetří až 900 milionů korun ročně.

Poslaneckou sněmovnou dnes prošel pozměňovací návrh poslance Martina Kolovratníka (ANO), ve kterém byla kolejová doprava v elektrické trakci vyjmuta z povinnosti odvádět poplatek za OZE. Jedná se o velký úspěch ŽESNAD.CZ a vítězství celé kolejové dopravy, včetně MHD. Bezemisní dopravní prostředek tak nebude zatížen diskriminujícím poplatkem. Dopravci tak ušetří až 900 milionů korun ročně.

Novelu zákona o podporovaných zdrojích energie dnes schválila Sněmovna a pokud projde také Senátem a svým podpisem ji stvrdí prezident, vejde v platnost. Tento krok narovnává poměry mezi železniční a silniční dopravou, která již čerpá výhody díky snížené spotřební dani za naftu. Odhadem tak železniční dopravci a dopravci v MHD ušetří ročně miliony korun, které umožní návrat železnice mezi konkurenceschopné způsoby přepravy zboží.

I přes odpor Ministerstva průmyslu a obchodu, či Ministerstva financí, ale za podpory Ministerstva dopravy, zvedlo pro novelu ve třetím čtení ruku hned 103 přítomných poslanců a jen sedm bylo proti. „OZE bylo od založení ŽESNAD.CZ jedním z našich hlavních témat a důvodů pro založení spolku. Chceme, aby nákladní doprava na železnici byla schopna konkurovat té silniční. Zároveň se jedná o podstatně ekologičtější variantu přepravy. To může převážit misky vah pokud se například potenciální zákazník rozhoduje, jak své výrobky bude transportovat,” říká  výkonný ředitel ŽESNAD.cz, Oldřich Sládek.

Česká republika se tak zařadila po bok Německa a dalších zemí, které osvobodily nebo značně snížily poplatky za obnovitelné zdroje v dopravě. Schválením tohoto pozměňovacího návrhu se tak Česko přihlásilo k zodpovědnosti vůči životnímu prostředí a dalo šanci uspět ekologické dopravě ve vysoce konkurenčním prostředí.