Ve Špindlerově Mlýně se ve čtvrtek 26. května uskutečnila již pátá největší konference československých nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ. Na akci, která byla záměrně modelovaná jako diskuzní fórum, se před publikem u mikrofonu vystřídali ministr dopravy České republiky Martin Kupka, předseda Podvýboru pro dopravu Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ČR Ondřej Lochman, či šéf Správy železnic Jiří Svoboda. K vidění zde byla téměř kompletní špička českého i slovenského železniční sektoru.
5. Konference ŽESNAD.CZ ve znamení diskuzí o přesunu zboží ze silnice na železnici
Ve Špindlerově Mlýně se ve čtvrtek 26. května uskutečnila již pátá největší konference československých nákladních železničních dopravců ŽESNAD.CZ. Na akci, která byla záměrně modelovaná jako diskuzní fórum, se před publikem u mikrofonu vystřídali ministr dopravy České republiky Martin Kupka, předseda Podvýboru pro dopravu Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ČR Ondřej Lochman, či šéf Správy železnic Jiří Svoboda. K vidění zde byla téměř kompletní špička českého i slovenského železniční sektoru.
Všichni prezentující se snažili pojmenovat největší problémy současnosti i nejbližší budoucnosti. Nejen v kuloárech rezonovala válka na Ukrajině v souvislosti s přesměrováním přeprav z moře na železnici, zvyšující se inflace, či ceny komodit na světových trzích. Jedním z velkých témat byly globální poruchy v rámci zero covid politiky Číny, která ochromuje současný světový obchod.
Pro zúčastněné byla v minulých letech a stále zůstává výzvou problematika POZE, propustnost dráhy, nebo ETCS. Na letošní konferenci se probíraly hlavně problémy železniční nákladní dopravy jako nástroje zelené politiky ČR. V rámci druhého bloku promluvil také ředitel technické a dopravní školy v České Třebové, pan Jan Kovář, který seznámil účastníky, jakým způsobem připravuje škola nové generace dopravců pro budoucí uplatnění a jak se na tom podílí spolupráce se ŽESNAD.CZ. Dopravci během setkání také upozorňovali na problémy při přípravě infrastrukturních staveb a převodu kompetencí na evropskou úroveň.
“Letos je to již pátá konference. Za těch pár let se nám leccos podařilo, ale na české i evropské železnici nás také čeká ještě spousta práce. Velmi si vážím toho, že nás za ta léta bere Ministerstvo dopravy ČR i Správa železnic jako rovnocenného partnera, se kterým se chce domluvit, protože chce mít stabilního a odborně kvalifikovaného partnera pro záměry státu v oblasti železniční nákladní dopravy,” říká Oldřich Sládek.
Sdružení ŽESNAD.CZ existuje již šestým rokem a snaží se vyjednávat lepší podmínky pro nákladní dopravu na kolejích v rámci České republiky a Evropské Unie.